lördag 22 februari 2014

Lördag i Santiago de Chile

God lördag eftermiddag,

Återigen är det alldeles för glest mellan nyhetsuppdateringarna här - verkligen - men jag har mina anledningar: Sedan två veckor bor jag i Santiago de Chile.

Jojomän, återigen har jag lämnat Arica, precis som när jag flyttade till Calama är det på grund av arbete. Återigen är jag ifrån min hustru och nu också min dotter och ja, saknaden efter de mina är stor. Men jag får ha överseende med det under en tid då det är ett eminent arbete som jag har blivit erbjuden som jag bara inte kunde säga nej till, och det är ändå/tyvärr endast tidsbegränsat. Om nu inga goda nyheter erhålls om förlängning så åker jag tillbaka till norr i juli. Och jag får ju trots allt möjligheten att återigen leva i Santiago, en pulserande och internationell metropol.

Det kanske kan synas märkligt, mitt beslut att flytta till Santiago. Ytterligare ett flytt, ett steg till i en historia av flängande hit och dit (Sverige-Chile, Sverige-Spanien, Arica-Calama-Arica-Santiago....) som ganska troligt kan tolkas som en rejäl rotlöshet som endast kan botas av att med jämna mellanrum flytta och myta livsmiljö. Och framför allt nu när Francisca är med oss kan beslutet säkert få en del ögonbryn att höjas. Men jag vill å det bestämdaste förneka att en olycklig rotlöshet skulle vara fallet. Jag är en av de mest hemmakära personerna som har trampat jord och jag är tämligen obenägen för förändringar och jag gillar inte nymodigheter. Beslutet bygger istället på ett såpass intressant arbetserbjudande att jaginte kunde tacka nej. Och om, jag säger OM det nu skulle bli aktuellt med förlängning så får jag sällskap av flickorna i Arica. 

Men vad är det då för arbete som jag har fått? Jo, på grund av arbetets karaktär tänker jag inte avslöja det.

Santiago de Chile är en av de häftigaste städer som jag har varit i, och jag är glad ändå att jag får fira 10-årsjubileum sedan jag senast härjade i staden som ung och glad studerande tillsammans med L.S. Observera dock att jag skriver HÄFTIG, inte VACKER. Där Santiago brister i estetisk fulländan kompenserar staden istället med en vibrerande och pulserande internationell expansionism och dynamik som får andra städer att blekna. Till skillnad från Calama så rekommenderar jag folk att komma hit!

Och just det ja, om två veckor åker vi på besök till Sverige!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar