torsdag 1 mars 2012

Feber o fotboll

Sådärja, känner mig hyfsat i form igen. Men detta var allt en konstig sjukdom... blev magsjuk i söndags eftermiddag och var så fram till tisdag eftermiddag ungefär. Då försvann alla symptom utom ett: febern. Jag mådde till exempel igår onsdag bra, men jag hade 38-39 graders feber hela dagen. Jag har haft 39 graders feber tidigare och jag vet att man brukar må ganska kass då, men jag kände ingenting förrutom att jag var ovanligt varm och svettades. Jag hade inte något illamående, ingen yrsel, ingen frossa, möjligtvis endast en marginell huvudvärk, som iofs kan ha berott på att jag inte hade varit utomhus på tre dagar. Igår kväll kom så febertoppen med nästan 40 grader. Jag har även haft 40 graders feber tidigare och mår man inte dåligt då så vet jag inte när. Igår däremot svettades jag visserligen som i en bastu men jag mådde fortfarande bra utan något av de typiska febersymptomen och då blev jag orolig, vad tusan var detta? Nåväl, imorse vaknade jag dock utvilad och feberfri så jag hoppas att feberdagen igår inte var något speciellt, endast kroppen som sa till mig att se upp med vad jag stoppar i mig, annars kan det gå såhär...

Igår spelades det ett antal träningslandskamper i fotboll runt om i världen och jag hade nöjet att igår eftermiddag höra andra halvlek av Sveriges trevliga bortavinst mot Kroatien. Tydligen spelade blågult riktigt bra vilket bådar gott inför årets i särklass största idrottshändelse i juni: Europamästerskapen. Måste också ge en eloge till Sveriges Radios eminenta känsla för timing: när Sebastian Larsson var på väg att göra 3-1 lät det ungefär såhär ur mina högtalare:

Kommentator: "... och Zlatan passar bollen till Sebastian Larsson som kommer in i straffområdet..."
-två sekunders tystnad-
Nyhetsuppläsare: "Klockan är tio, här är Ekot. Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfvén..."

Riktigt roligt faktiskt.

Chiles La Roja spelade också en träningslandskap igår, mot Ghana i Philadelphia, USA. Ordet "Philadelphia" är felstavat enligt Google Chrome, vars snart buskishumorliknande stavningsförslag denna gång ger mig alternativen "Gladeligen" och "Ragnhild". Briljant, man får sig ett gott skratt varje gång! Google Chrome börjar att bli riktigt humoristisk. Hur som helst, Chile spelade match igår kväll, en ganska bra sådan där bägge lagen efter två halvlekar hade gjort ett mål vardera. Det stora snacket efteråt och som idag tjatas på till förbannelse i chilensk press är den dåliga organisationen och det obefintliga arrangemanget kring matchen samt ett mindre uppror hos de ghananska spelarna mot sitt förbund som tog sig uttryck i att dessa helt enkelt vägrade gå ut på plan efter pausen. La Roja hade - ja, jag såg matchen - gått ut på planen, kickade lite boll, värmde upp och väntade på ett motstånd som aldrig dök upp och efter en halvtimmes "paus" tog man så beslutet att avbryta matchen och chilenarna gick tillbaka in i sitt omklädningsrum. Ett par minuter senare såg man hur Ghanas spelare var på planen efter sin "protest" och nu var läget tvärtom: Ghana väntade på Chile. Efter mycket om och men och efter nästan 40 minuters paus kunde så andra halvlek sätta igång.

Media är idag inte nådiga mot arrangörer, organisatörer, Ghanas landslag och landslagsledning och de ansvariga på ANFP (Chiles Fotbollförbund) som godkänt matchen. "Chile ska aldrig spela under dessa förutsättningar", säger man och understyrker att "man leker inte med La Roja!"

Håller med, men är det inte bara att gå vidare, säga "aldrig mer!" och ägna energin åt att se mot nästa match istället?

P.S.: "Buskishumorliknande" finns inte heller i Google Chromes ordlista. Förståeligt kanske, då jag precis uppfann ordet. Men stavningsförslagen denna gång är "Verklighetsfrämmande", "Inkomstbringande", "Guldskimrande" och min favorit "Allmänpraktiserande".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar