torsdag 6 juni 2013

Hätila ragulpr på fåtskliaben

Grattis Sverige på Din självständighetsdag!

Man får naturligtvis uppmärksamma dagens datum precis hur man själv vill, som min far säger: "Det är valfritt", men jag anser åtminstone att det är mycket glädjande att se hur den 6 juni mer och mer förvandlas till den nationaldag och den folkfest som Sverige och Sveriges folk förtjänar och att de lättkränkta oikofobernas buttra mumlande att "Det är inget att fira, vi har inget att vara stolta över" och "det är rasistiskt att fira Sverige!" ignoreras.

Tomma tunnor bullrar mest.

 
Igår fyllde också undertecknad ett år till. Herregud är jag 32 år nu... Vad är detta egentligen, det var ju bara häromåret som jag fyllde 25. Och om lite drygt en månad ska jag också bli pappa så nu är man vuxen på riktigt riktigt.

Häromdagen satt jag och reflekterade över vad jag gjorde under exakt dessa datum tillbaka till år 2000, och naturligtvis tänkte jag dela med mig av denna lilla redogörelse.

2013: Bor i Arica, arbetar i Calama och ska bli far
2012: Studerade ekonomi och följde EM på distans från Arica
2011: Nygift, arbetade som engelsklärare i Arica
2010: Jobbade bank, planerade inför Chile och följde fotbolls-VM
2009: Nyligen hemflyttad från Madrid, jobbade bank i Stockholm
2008: Hyfsat nyinflyttad till Gärdet, jobbade bank och såg fotbolls-EM
2007: Nyanställd på bank i Stockholm, studerade juridik
2006: Bodde i Costa Rica, arbetade och tittade på fotbolls-VM
2005: Studerade vidare på Stockholms Universitet
2004: Studier, jobb, fotbolls-EM och sedan en termin i Santiago
2003: Studera studera studera...  Trevlig vårtermin på universitetet
2002: Avslutade första terminen av åtta på Stockholms Universitet
2001: "Tog" studenten på Grennaskolan... För 12 år sedan!?
2000: Avslutade andra ring, jobbade på krog och flyttade till Gränna

En av de mest mantraiskt upprepade klyschorna i vårt språk lyder som bekant "Vart tar tiden vägen?" men när jag tänker tillbaka på den tid som svunnit så är det just denna fras som hela tiden upprepas i mitt sinne. Vart tar åren vägen egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar