lördag 21 december 2013

Tomasmäss och vintersolstånd

Trevlig Tomasmäss!
 
Tomasmäss infaller på midvintersolståndet och var fram till slutet på 1700-talet helgdag i Sverige. Då började det riktiga julfirandet, alla förberedelser inför julen skulle vara klara och den stora julfriden inleddes.
 
En trevlig tradition, man borde återinföra den.
 
Jag vet inte om jag har uppfyllt Tomasmäss' samtliga kriterier, men jag försöker. Granen är uppe och klädd och blinkar i regnbågens alla färger, julklappar är införskaffade och jag har till och med bakat pepparkakor och gjort glögg. Allt tack vare min kära familj som från Sverige har bistått mig med ingredienter, dock blev det stackars krasade pepparkakshuset inte ens med den skickligaste ingenjörskonst bruksbart utan lät sig istället väl smaka i bitar och smulor.
 
Här i Chile firas varken Tomasmäss eller Vintersolståndet. Här i tropikerna dar jag befinnermig är det istället sommarsolstånd. Idag inleddes den chilenska sommaren "på riktigt". Och sommar är det, med sol och strand och bad och blå himmel.
 
Svårt med den riktiga julstämningen....
 
Nästa år i Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar