söndag 15 augusti 2010

Söndagsbetraktelser

En lugn söndag.
Lite tvätt, lite dator, lite arbete, lite strosa i trädgården.
Har äntligen skickat in DET.
Nu är det bara att vänta.

På eftermiddagen hände dock två intressanta saker:

Jag fick nämligen stifta bekantskap
med två saker som jag hittills inte sett i Stockholm.

Jag var ute och joggade terräng i skogen en halvmil.
Ser plötsligt en kopparorm nära min fot.
Jag hoppar till lite i steget
(Tycker inte om djur som slingrar sig fram.
Djur ska gå på fyra ben, ha mjuk päls och säga "mjau".
Då tycker jag om djur.),
men jag tror nog ändå att den stackarn blev räddare än vad jag blev.
Citronfjärilar är ju farligare än kopparormar...

Under 29 år
var den bekantskapen den allra första med en orm
(Ja jag vet att det är en jävla ödla!
Men den ser ut som en orm
och den rör sig som en orm.
Det räcker för att jag ska kalla den "orm")
som jag någonsin upplevt i Stockholm.

Det var den första bekantskapen
som jag fick stifta.

Den andra inträffade på väg hem från skogen.
På en parkering står en EPA-Traktor parkerad.
En EPA-Traktor.
I Djursholm.

En EPA-Traktor i Djursholm.

EPA: n var en gammal Volvo Duett,
den var klarröd, hade en triangel på bakstycket.
Den hade en kätting istället för en ratt (ja, det är faktiskt sant),
gangsterkepsen prydde naturligtvis det självklart sänkta taket,
och i kupén dinglade en hel Taiga av doftgranar.
Den var som hämtad från Bröldänglet, Snorrfisket, Läckvämplet eller någon annan liten svensk småort.
Den var fin (om en EPA nu kan vara fin),
det är inte det jag säger.
Men att hitta en EPA-Traktor i Djursholm.
Den statistiken måste vara svårare att uppnå
än chansen att hitta en sandförsäljare i Atacama.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar