lördag 14 augusti 2010

Tartan Army in Stockholm 11-08-10

Var tillsammans med tre kollegor på Råsunda i onsdags,
för att se den betydelselösa träningsmatchen mellan blågult och Skottland.
Jag har alltid gillat Skottlands landslag. Ända sedan VM 1990 har jag stöttat dem, och deras helt otroliga fans. Kanske mest på grund av just deras fans.
För om sanningen ska fram,
Skottland är inte ett bra landslag.

Men de har världens bästa fans.
Tartan Army.
Detta följe av trogna skottar, kelter och pikter,
som gladeligen åker kontinenten runt,
för att stötta sina spelare.

Jag har sett fotboll i Sydamerika,
jag har gått på matcher med Boca Juniors,
och när jag bodde i Madrid
var jag och såg ett antal matcher med Real Madrid.
Klackkulturen i Spaniens storstäder är obefintlig:
till och med Änglarna skulle sjunga ut Real Madrids "klack".
Men argentinska Boca Juniors sägs ha Sydamerikas bästa och trognaste,
och mest högljudda fans.

Jag har inte utfört någon djupare empirisk forskning inom området
"Antalet decibel på Club Atlético Boca Juniors matcher i fotboll",
men de är högljudda. Och JA, de är trogna.
Har svårt att tänka mig några mer trogna sydamerikanska fans än dem.
Men inget slår Tartan Army.
Boca Juniors är ett bra lag.
Ett av Sydamerikas bästa.
Skottland är INTE ett bra lag.
Verkligen inte.
Ändå åker ett skotskt följe
på kanske 3000 personer (?) till Stockholm
för att se sitt älskade landslag.
Jag visste att det skulle bli svårt att hitta ett vattenhål i stan innan matchen. Jag visste att en hel del skottar redan hade tagit sig till Stockholm,
och jag hade sett ett antal pubar tagas i besittning av skrålande, spelande och sjungande skottar.

Som här till exempel. Utanför Dubliners i Stockholm.


Betänk också då att säkert det tredubbla satt inomhus.
Vi tog oss till stället som serverar stans bästa hamburgare.
Vi åt oss mätta och tog ett par öl för att värma upp.
På tunnelbanan hamnade vi mitt ibland ett gäng skrålande skottar.
Och färden upp ur tunnelbanan var såhär:


Det tog oss nästan en kvart att ta oss upp ur tunnelbanan.
Matchen då?
Tråkig.
Sverige spelade dåligt.
Skottland var ännu sämre.
Därför vann Sverige med 3-0.
Kul för Zlatan att göra mål i comebacken.
Matchens behållning heter
TARTAN ARMY.
De svenska fansen utnumrerade skottarna
med 22 000 - 3000. (25 000 totalt varav kanske 3000 skottar)
Men vilka tror ni hördes mest, genom hela matchen?
Jag tror jag räkna till TRE gånger då Sverige hördes mer än Skottland.
En av dessa var när nationalsångerna spelades.
Såhär lät det i slutet av matchen,
då Sverige redan hade vunnit stort,
och skottarna mest ville att matchen skulle ta slut:
"We'll support you ever more!"
sjunger de.
Och det kommer de fortsätta göra också.
Skottland borde ha frikort till varje EM och VM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar