söndag 22 juli 2012

Söndag kallt

"Den eviga vårens stad" lever inte upp till sitt goda rykte denna söndageftermiddag. Det går långt ifrån att känna igen rara Aricas värmande sol och glittrande vatten denna helg. Ett jämntjockt och genomgrått molntäcke ligger envist över oss och hade jag inte vetat bättre så hade jag tänkt att "ja, nu kommer väl regnet snart". Igår kväll satt vi hemma hos svåger och svägerska och tog ett glas vin och det var så kallt, trots att de glödande resterna från en tidigare asado ännu knastrade i sin oljefatsbädd, att jag var tvungen att svepa en filt omkring mig, på bästa farbrorsvis. Sitter nu här med en kopp hett té och ser hur det blir allt skummare i vrårna i takt med att klockan närmar sig sju på eftermiddagen. Svensk höstvarning á la oktober med andra ord här i norra Chile.

Det har varit en lugn och trevlig helg här annars. Igår hade jag lektion i matematik på förmiddagen och på kvällen gick vi ut med frugans familj och åt en god buffémiddag. Konceptet var smörgåsbordsliknande buffé och så en av de rejälaste grillarna som jag har sett där grillmästaren stod rödblossande och svettig och skar upp rykande bitar av nöt, gris och fågel. 7000 CHP (ca. 100 SEK) för en sådan obegränsad middag är ett helt ok pris tycker jag iallafall. Vi fick också frågan igår om vi ville vara vittnen på svägerskans bröllop i September vilket vi ärade naturligtvis tackade ja till.

Ikväll tänkte jag studera lite juridik inför den sista tentan på tisdag i handelsrätt, sedan är det faktiskt två veckors vinterlov, fram till och med andra veckan i Augusti. Det är helt fel säsong att ge sig ut och luffa runt i Perú nån vecka men det är precis det som jag är sugen på nu under vinterlovet. Jag längtar tillbaka till Arequipa och Cusco...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar