måndag 31 maj 2010

Mäns våld mot kvinnor

Tror ni att detta hände i Pakistan?
Tror ni att detta hände i Afghanistan?
Tror ni att detta hände i Bangladesh?
Tror ni att detta hände i något annat hottentottland långt långt borta?

Nej,
detta hände i England.
I norra Europa.
Hon heter Katie Piper.
Hon fick svavelsyra i ansiktet.
Hennes f.d. kille (som är med på bilden,
i mitten längst ner)
tålde inte
att hon efter åtta timmars våldtäkt på ett hotellrum
gjorde slut.
Grabbar för fan,
allvarligt talat,
är vi stolta över oss själva?

2 kommentarer:

  1. Håller med om att detta är oerhört upprörande. Det är ett fegt och oförsvarligt nidingsdåd som inte går att försvara på något sätt.

    Vad vi män kan göra är att ingripa om vi ser något hända, att ta avstånd från det om det har hänt, att försöka påverka samhället i rätt riktning och att själva leva våra liv på ett sådant sätt att vi inte på minsta sätt bidrar till att sådana handlingar rättfärdigas.

    Däremot anser jag inte att vi har någon slags kollektiv skuld för den här typen av övergrepp. I samhällsdebatten kan man ju se dessa teorier framföras av t.ex. Schyman och Winberg i sina resonemang om ”könsmaktsordning” och liknande, för att inte tala om förra ROKS-ordföranden Ireen von Wachenfeldt med sitt ”män är djur”-uttalande. Att generellt och svepande skuldbelägga halva befolkningen är lika fel som att fördöma en hel stat eller en religion bara för att några av dess representanter missköter sig.

    Detta är en kriminell handling och den typen av kriminalitet ska bestraffas hårt och resolut. Förövaren borde få ett mycket långt fängelsestraff eller bli inspärrad på en rättspsykiatrisk klinik. Däremot tycker jag inte att vi övriga ska behöva ha dåligt samvete för att det finns idioter omkring oss.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med till 100 %.

    Men faktum kvarstår att det var en av oss män som utförde dådet, och han är inte ensam. Jag vill dock absolut inte kollektivbestraffa oss män eller ge någon läsare dåligt samvete för att han är man eller liknande. Den sista meningen var mer för emfas och uttryck och ska inte på något sätt tolkas som andemeningen för hela texten. Men jag tar till mig av kommentaren och tackar!

    Meningen med inlägget är att uppmärksamma vad som har hänt, och även att uppmärksamma att detta inte händer i de länderna som jag radade upp, utan endast två timmars flygresa från Sverige. Det gick en dokumentär igår kväll på TV om Katie och det var därför jag publicerade inlägget.

    Det finns ingenting som heter "könsmaktsordning" eller "mäns kollektiva skuld" eller andra PK-floskler som rabiatfeministerna svamlar om. Jag betackar mig för allt stöd och support från Schyman eller Winberg eller någon annan av deras pajaskamrater på extremvänsterkanten, och kommer inlägget på minsta sätt användas i deras propaganda kommer jag att radera det.

    Det känns ibland som att man behöver påminna vissa människor om en gyllene regel som en del tycks ha glömt bort: nämligen den att man ALDRIG lyfter sin hand mot en kvinna.

    SvaraRadera