lördag 26 maj 2012

Eurovision Song Contest 2012

Såhär i Eurovisionstider (några dagar sent, jag vet) så kommer lite kommentarer om årets spektakel. Jag hade turen att bland alla kabelkanaler hitta TVE, TV España, som direktsände finalen så jag kunde följa årets pseudohändelse även härnere i Chile som är lyckligt ointresserat av allt vad Eurovision heter.

När jag publicerar detta har Sverige och Loreen redan vunnit för länge sedan och vi vet alla hur det har gått för våra respektive länder och respektive favoriter. Men detta är var jag tyckte om Eurovision Song Contest anno 2012, en ovanligt bra omgång förövrigt. Och detta är inte allt utan bara det mest minnesvärda, både på den positiva och negativa skalan.


Vi börjar med det positiva:

ARENAN: Ovanligt snyggt, riktigt imponerande. En höjdare att se interiören och hur nationernas flaggor speglas från fasaden i Kaspiska Havet innan varje nummer.

LETTLAND: Jag tycker faktiskt att låten är riktigt trevlig, trots undermålig koreografi på scen. Men rent musikaliskt är det en bra sång, konstigt nog. Den är nederlagstippad överallt men jag gillar den.

RUMÄNIEN: Härligt! Jag gillar denna sång mer och mer. Denna skulle mycket väl kunna vara en sommarhit här i Sydamerika. Riktigt trevlig och glad musik med tydliga Sydamerika- och Karibieninfluenser som jag blir på bra humör av.

CYPERN: Definitivt semifinalens och kanske hela årets bästa sång. Härligt och glatt sommardisco och faktiskt riktigt snyggt framträdande. Mycket bra sång som sätter sig direkt och inte går ur huvet på ett tag. Kanonbra!

RYSSLAND: Jag brukar verkligen inte tycka om Rysslands narcisistiska och egotrippade bidrag i ESC men vem kan INTE älska tanterna från Udmurtien och deras härliga välkomnande melodi?? Om Babushki vinner hela allt på lördag blir inte jag särskilt ledsen i varje fall.

SERBIEN: Vackert, elegant, stämningsfullt och genuint, som alltid när Mäster Zeljko gör något i Eurovisionen. En av mina absoluta favoriter.

MAKEDONIEN: Hör och häpna men denna är en av mina favoriter. Rent musikaliskt är det en fantastisk låt men den är ju helt felkomponerad. Varför har man pimpat upp något som inte ska vara uppimpat? Men rent musikaliskt är det en fullpoängare.

MALTA: Jomenvisst, en riktigt bra sång. Bra till och med. Inte originellt alls men snyggt gjort och en sång som sätter sig.

SVERIGE: Äntligen säger jag! Äntligen skickar Sverige en sång som inte är dålig till Eurovisionen, det var mycket länge sedan Sverige var ens ”odåliga” i ESC. Detta är faktiskt riktigt bra, och vilken röst Loreen har! Jag tror inte att vi vinner men jag är glad över att vi har en bra sång i ESC och att återigen slipper skämmas, med tanke på all ofantlig smörja som Sverige skickat de senaste 15-20 åren, med möjligtvis ett eller två undantag.

TURKIET: Jag gillar detta, en bra sång med skönt gung. Jag får lite känsla av ottomanska sjöfarare från Konstantinopel när jag hör sången. Lite småtrevligt!


Och här kommer något av det mindre positiva...

PROGRAMLEDARNA: Men vad är det här för töntar? Skäms de inte, det gör i varje fall jag när jag hör deras hemvävda skämt som ingen finner roliga. Hur pinsamt dåliga får man vara?

MONTENEGRO: Den här alkoholiserade pundaren från Balkan och hans äckliga så kallade musik gör mig bara på dåligt humör. Har vi inte haft tillräckligt med usla parodier från öst i Eurovisionen snart?

A
LBANIEN: Jag vet inte vad det är som jag ser och hör, och det skrämmer mig. Sångerskan ser ut som den onda häxan från tecknade Narnia och den flätade korgen hon har på huvudsvålen gör inte saken bättre.


SAN MARINO: Det mest obegripliga bidraget i historien? Vad fan är meningen med detta? En 37-årig vuxen kvinna klär ut sig till bortskämd fjortis, sjunger en mycket dålig hyllningssång till Facebook och står som en brat med dator och skryter om cyber-sex och en miljon vänner. Är det parodi på Facebook? Det är möjligt men det märks då rakt inte.

LITAUEN: Tydligen den mest kompletta artisten i världen enligt litauiskt omdöme, men då måste han vara bra på annat i så fall för inte fan lyckas han visa någon grad av kompletthet på denna musikscen. Och vad i Guds namn besatte honom att sätta på sig en ögonbindel med diamanter? En urdålig sång som mest låter som något som Village People ratat bidrar heller inte till ett intryck av kompletthet.

3 kommentarer:

  1. Ärligt talat vann rätt låt! Jätteroligt ur ett nordiskt perspektiv! 2001 vann Danmark, 2006 Finland, 2009 Norge och nu Sverige...Det är tur att det är 50% jury och 50% folket, då är det både majoriteten och de som påriktigt vet vad musik är för någonting som bestämmer...

    Håller helt med om vad du tycker om låtarna! Är inget Eurovision-fan direkt men brukar se på semifinalerna och finalen. Jag hoppades också på Ryssland t.ex. och jag avskydde Montenegros och San Marinos låt! Min morbror är gift med en italienska som kommer från en stad nära San Marino så vi har faktiskt varit dit...
    Förvånade mig inte alls att de skickade en så dålig låt, vad kan man förvänta sig av ett land med ca 30000 invånare? Men lite bättre förväntade man nog sig i alla fall dit!
    Samma sak kan jag säga om deras fotbollslandslag. Nyligen har de förlorat med 0-13 mot Tyskland, 0-11 mot Holland och 0-10 mot Polen. T.o.m. 0-8 mot Finland (I Helsingfors, men i San Marino vann Finland med bara 1-0)...

    SvaraRadera
  2. Ja till slut kanske rätt låt vann när allt kommer omkring. I kombination: låt, artist, framförande, sångröst och professionalism kanske Sverige var bäst.

    Lilla San Marino kanske man inte ska vänta sig för mycket av när det gäller deras stackars fotbollslandslag, de är rankade ohjälpligt sist i UEFA och väntar fortfarande på sin första seger i officiella sammanhang. Det sägs att SM är vackert, jag har aldrig varit där men åker mer än gärna dit!

    PS: Danmark vann ESC år 2000, i Stockholm :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det angående deras fotbollslag är helt sant, 30000 invånare är ju samma antal invånare som det bor i min stad + grannstaden och min stad Hangös lag håller till i finska division 3 och grannstadens lag i division 2...Så det kan man ju jämföra med. Visst tycker man lite synd om dem (de var ärligt talat värda 1-1 mot Finland (usch vad man skämdes då och fyra dagar senare vann ju Sverige Finland med 5-0)...och hade i 60 minuter 0-0 mot Sverige, utan utvisningen kanske det bara hade blivit 0-2 istället för 0-5...)
    San Marino är litet men mycket vackert vad jag tyckte! Ganska speciellt att ett så litet område kan vara ett självständigt land!
    Tack för rättelsen angående Danmarks vinst, minns dock inte den tyvärr...Har följt med ESC sedan 2004, så...

    SvaraRadera