söndag 12 september 2010

Doktor Glas

Är den bästa boken som någonsin skrivet benämd "Doktor Glas"?

Jag tror det.

Hjalmar Söderbergs mästerverk upphör aldrig att fascinera, förtjusa, förtrolla, förundra.
Jag har läst boken kanske 20 gånger tidigare (Ja, det är sant. Om inte fler gånger till och med.) och den blir bara bättre och bättre för varje gång man bläddrar i den, insuper ordens tidlösa berättelse, förflyttar sig till mästaren Söderbergs fantastiska skildring från sekelskiftets Stockholm.

Förrutom den primära problemställningen, som delas i Dostojevskis något tyngre prosa i "Brott och Straff", älskar jag att läsa om sommardagarna i Stockholm från början av 1900-talet. Jag promenerar tillsammans med med. lic. Tyko Gabriel Glas längs Helgeandsholmen och ser nybygget av det som kommer bli Riksdagshuset, jag svettas i rötmånadsvärmen när vi slår oss ner på Grands uteservering för att dricka ett glas citronvatten om aftonen, jag betraktar grönskan på Djurgården när vi spisar en middag med Chablis-vin på Djurgårdsbrunn, och jag blir lika upprörd varje gång jag ser den vämjelige Pastorn och då jag kommer att tänka på hans vackra hustru Helga.

Ska fortsätta läsa nu.

Jag var i Riga i helgen förresten, med L.S.

Skriver en liten reseberättelse om det imorgon, då kan ni få se bilder från den vackra lettiska huvudstaden. På tal om reseberättelse... måste fortsätta min resedagbok från Perú från förra året...

1 kommentar:

  1. En suverän recension av en suverän bok. Håller med, Doktor Glas är en av de bästa böcker jag läst.

    SvaraRadera