lördag 27 augusti 2011

Primavera!



En bild från min plats på vår balkong. På bordet iskall öl och vår lilla familjs senaste tillskott: en katta som vi har adopterat. Eller som kanske snarare har adopterat sig själv in i vår lilla familj; häromdagen satt hon jamandes på balkongen och har mer eller mindre vägrat lämna den. Vi har inrett ett hörn av balkongen till en katthörna med filt och matskålar och hon verkar vara ganska tillfreds med livet här. Jag har skrivit några texter innan, bland annat denna om min kattallergi men tack och lov har det än så länge gått bra. Hon får bland annat inte gå in i lägenheten men hon trivs på balkongen och att kunna springa ute på gården. Trevlig liten rackare den där! Frugan har inofficiellt döpt gynnaren till ”Federica” då djuret enligt henne visar synbara likheter med undertecknad: Rödhårig och småtjock…

Solen steker här i vårens nordchile. Ett besök på vår vanliga grönsaksmarknad har avhunnits som nästan varje lördag och jag lyckades få retfulla 9 rätt på Stryktipset. 10 rätt hade visserligen endast inneburit dryga 90 klirr i kassan men ändå. Jag föredrar att få 3 eller 4 rätt, då vet man att man ändå är helt ute och halkar rejält.

Livet är bra härligt här i Arica! Inte bara på grund av att det är soligt och varmt och skönt utan på grund av folket, staden, havet, stranden, levnadskostnaden… jag älskar denna stad och detta land och jag önskar verkligen att familj, släkt och vänner borta i Sverige ville komma ner och hälsa på, uppleva Chile och se hur Chile ser ut. Här i Chile kan man verkligen leva Sydamerika fullt ut, men utan osäkerhet och politisk-ekonomisk osäkerhet.

Vi var över en sväng til Tacna häromdagen också. På inresedokumenten som lämnades till peruanska myndigheter hade jag under fältet yrke skrivit ”Arrugador de pasa”. Det betyder ”Russinskrynklare”. Förrutom diverse husgeråd inhandlade vi även diverse goda drickor till festligheterna inför Chiles nationaldag: 6 literflaskor med rom, Bacardi, Beefeater gin och Absolut Vodka. Pris? 120 peruanska sol, 19 000 chilenska pesos, motsvarande 270 svenska kronor.

Otroligt.

Här förbereds det redan nu för fullt för Chiles nationaldag. Reklam på TV och i tidningar om vilket kött som är mörast och renast, hur man tillagar de godaste empanadas, vilken grill som är bäst, snabbkurser i den chilenska nationaldansen cueca, essäer om viktiga händelser i den chilenska historien och så vidare. Här firar man sin nationaldag med glädje och stolthet.

När är så den chilenska nationaldagen, nu i helgen? Nej, om nästan en månad, den 18 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar