tisdag 25 december 2012

Jul och fortsättning

God jul och god fortsättning till Er alla! Ni ser - vi överlevde både 21 December (vad var det jag sa?) och julstöket. Det var en lugn och stilla jul här i kokande värme. Det blev julstök med pepparkaksbakning och ocencurerade Kalle Anka på datorn på julaftonseftermiddagen för min del, sedan en utmärkt kalkonmiddag på kvällen, följt av julklappsutdelning. Vi vuxna ger inte varandra julklappar i så stor utsträckning utan julen och julklappar här är till för barnen. Här i värmen dröjde julstämningen med sitt infinnande men då den varma doften av pepparkakor enligt farmors recept spred sig från ugnen och Kalles snattrande från Youtube så visst blev det jul till slut. De julklappar som jag fick var få men bra, bland annat en tröja, en slips, en parfym samt den bästa av de alla: en Xbox 360 av frugan.
 
Julen här är kort, redan imorgon är det vanlig dag igen. Det känns, av någon anledning, som att julen här var extra kort än för två år sedan. Jag upplevde det då som att det var mer intensivt, mer bling-bling, mer och längre familjeträffar och framför allt mer julklappar. Men det kanske helt enkelt beror på att det var den första riktiga chilenska julen som jag fick uppleva, då för två år sedan. I år visste jag hur det skulle gå till och därför gled denna jul mer obemärkt förbi.
 
Nog saknar man Sverige och familjen en hel del under julen. Sill, Janssons Frestelse, köttbullar, kyrkan, julluncher och snö. Nästa år är vi i Sverige, det är så gott som ett löfte. På tal om Sverige så reser jag dit igen om bara ett par veckor, den 15 januari landar jag i Stockholm. Det ska bli mycket trevligt!
 
Idag har det varit en värre dag än söndagarna, inte ens apoteken har haft öppet. Vi åkte iväg till stranden en kort sväng i eftermiddags och det verkade som att hela norra Chile hade fått samma idé. Det fanns liksom inte så mycket att göra när en hel stads näringsliv hade låst sina dörrar utan då blev stranden ett naturligt tillhåll. Nu väntar nedräkning till nyår. Vi har inte planerat något speciellt alls utan det blir nog lite trevlig middag och sedan har vi första (nästan...) parkett i utsikten mot El Morro och de stora fyrverkerierna från toppen.
 
God fortsättning!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar