tisdag 18 december 2012

Navidad

Julen närmar sig med stormsteg och jag, den mest konservative och traditionalistiska julfiraren i mannaminne, har knappt ens pyntat... endast en liten modig apelsin med nejlikor sitter i fönstret och sprider sin hemtrevliga odör av jul. Men så är detta också Chile, och här firas julen kort men intensivt. Raka motsatsen till det månadslånga svenska julfirandet alltså. Denna veckan börjar folk dock att sätta upp de blinkande, glittrande och sjungande ljusslingorna på sina balkonger och lika vilt blinkande och ibland snurrande plastgranar börjar synas lite här och var. Jag tänker inviga julen imorgon onsdag med att baka pepparkakor enligt min farmors recept. Lussekatterna som jag enligt planerna skulle svängt ihop till Lucia har inte blivit av än då jag inte lyckades hitta alla ingredienter, samma öde som pepparkaksplanerna till en början led. Jag visste att de har kanel och kryddnejlikor här men ingefärspulver? Kardemumma? Till slut fann jag bägge, på en marknad strax utanför stan, och nu ska det bli sockerbakning av här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar