lördag 16 oktober 2010

En betraktelse

Jag dricker inte vodka.
Jag tycker inte om det alls.
Det smakar hemskt.

Jag dricker faktiskt ingen starksprit överhuvudtaget.
Kanske en liten kryddad snaps någon enstaka gång
då man har den Gudabenådade midsommarsillen
eller den Divina augustikräftan på sin tallrik.
Eller på julbordets potpurri av traditionsbärare,
vars ursprung kan härledas från vikingarnas Midvinterblot.

Men hör här:
Gabriela var i Perú häromdagen
och köpte hem en literflaska med Absolut Vodka.
Det svenska flaggskeppet när det gäller alkoholexport.

En literflaska med en vara
som nästan är lika svenskt förknippad
som IKEA, ABBA eller Jantelagen
kostade henne åtta (8), ÅTTA dollar.
Alltså inte ens 56 kronor.

Vad ÄR detta?

Absolut Vodka tillverkas i Sverige:
säden odlas i Sverige,
den skördas i Sverige,
den elaboreras i Sverige,
den buteljeras i Sverige,
den skickas på export.
Till andra sidan jorden, bokstavligt talat.
Och där kostar den mindre än en fjärdedel
av priset som man måste ge för den i Sverige.

Inte för att jag bryr mig personligen,
som sagt så dricker jag inte vodka alls
då jag tycker att det smakar vedervärdigt.
Men jag reagerar ändå på det.

Hur kan en vara som tillverkas, buteljeras
och exporteras till andra sidan pölen
kosta en fjärdedel av konsumentpriset
som man behöver ge för samma produkt
i densammas ursprungsland?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar