fredag 1 oktober 2010

Hösten

Nu är hösten här. Det märks. Kyla och nästan frostigt på Ladugårdsgärdets gräs på morgonen. Träden täcker marken med sina blad och överallt lyser skogens färger i en potpurri av gult, rött och orange.

Jag tycker om hösten. Jag tycker om färgerna och de brinnande kvällarna, se bilderna och utsikten från min balkong häromdagen.

Jag tycker om den speciella höststämningen men framför tycker jag om allt maten som serveras under hösten. Höst innebär viltjakt, och det betyder viltgrytor, älgbiffar, älgstekar och svamp! Skogens guld finns i överflöd. Tidigare hade vi en röd stuga i de värmländska skogarna (de petiga kommer att säga att stugan faktiskt, och egentligen helt korrekt, låg i Närke. Men för mig var det Värmland) och dit åkte vi för att vaska efter skogens guld. Jag saknar den stugan faktiskt.

Jag var på Hötorget idag efter arbetet, just för att köpa svamp. Jag hade flera gånger tidigare sett vilka fina varor som finns där och hur grabbarna där dränker varandra med sina rop om

"Chejsan, chalva prisät!"



Jag tänkte att ett halvt kilo trattkantareller borde räcka gott och väl till den gryta jag planerar att göra imorgon. Blir uppraggad av en grabb där som ropar just ovan ord till mig och jag köper, till halva priset naturligtvis. Två minuter senare går jag därifrån, hundra kronor fattigare och ETT KILO trattkantareller rikare.
Tänker "Vad hände där??"
Skicklig försäljare, den där hötorgsrackaren.
Men det gör inget.
Nu har jag tillräckligt med skogens absoluta guld för att göra det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar