söndag 2 januari 2011

Gott nytt 2011

Hej mina vänner!

Först och främst: GOTT NYTT ÅR 2011!

Det har varit lite glest med uppdateringarna den senaste veckan, men å andra sidan: det är jullov! Nu skriver vi den andra dagen på år 2011, jag har varit i Chile lite mer än en månad och jag trivs som aldrig förr. Jag är glad och nöjd att jag tog beslutet och steget att åka hit, även om man ibland saknar de nära och kära i Sverige. Chile är ett fantastiskt land, här finns allt av Sydamerika minus den politiska instabiliteten, den ekonomiska dekadensen, den höga kriminaliteten och den allmänna oron som kan genomsyra våra grannländer med jämna mellanrum.


Vi har haft en omväxlande vecka här, både lugn och avslappnande och på samma gång ganska hektisk. Vi har hyrt ut en lägenhet med allt vad det innebär, vi har sökt arbete, vi har gjort en massa ärenden på stan, vi har shoppat (inte av nöje utan av nödvändighet) och vi har träffat vänner och släkt. Hur som haver flyter livet på i detta underbara land, solen skiner, folk är gästvänliga och öppna och man mår allmänt gott!

I förrgår var det nyårsafton och liksom julafton gick dagen mer eller mindre obemärkt förbi. Det var först på kvällen som folk klädde upp sig och började förbereda för att ringa ut det gamla året. Visserligen har chilenarna pangat olagliga smällare och fyrverkerier sedan den 20 december mer eller mindre men firandet av nyårsafton inleddes för vår del först klockan 11 på kvällen den 31 december när vi satte oss till bords hos en av Gabrielas systrar för att äta en god middag. Det bjöds på kött, kött och kött, lite olika sallader samt rödvin. Tolvslaget firades med lagliga fyrverkerier från El Morro, olagliga fyrverkerier från lite här och varstans och ett glas bubbel. ”Champaña” tyckte jag att de kallade det, ”champagne” betyder det men om det skulle vara champagne vill jag inte ens veta hur en halvdan cava skulle smaka. Det som vi drack var långt ifrån champagne, det var snarare något inhemskt blask för max 3000 CHP (40-45 SEK)per flaska. Tänk er dåligt vitt vin, ett halvt kilo socker och en sväng i en Soda Streamer så har ni ungefär den dricka som det bjöds på. Men vi klagade inte, utan vi fortsatte en mycket trevlig middag fram till klockan två då Gabriela och jag begav oss hemåt.

Årets första dag, det vill säga igår, tillbringades till största delen på Playa Chinchorro med sol, bad, strandtennis och lek i vågorna. En helt ok nyårsdag om jag får säga! Dock hade hela norra Chile plus en stor del av södra Peru letat sig till samma strand. Jag har aldrig sett så mycket folk på en sandstrand någonsin, det tog oss en kvart att bara hitta en parkeringsplats och nästan varje kvadratmeter av den cirka en mil långa Chinchorro var överbelamrad av folk, barn, leksaker, solstolar och allmän bråte. Vi hittade till slut en liten plätt där vi kunde sätta upp ett parasoll och veckla ut våra badlakan för att ansluta oss till den soldyrkande armé av lördagsfirande sydamerikaner som hade befäst stranden. Jag blir mer och mer sugen på att köpa en wakeboard, det ser fantastiskt kul ut att surfa fram på vågorna med en sån! De verkar inte så dyra, man kan köpa en halvdan sådan för cirka 10 000 CHP (ca 150 SEK) nere på stan.

Idag strålar solen precis som vanligt, det är behagligt varmt och bredvid mig har jag en tallrik med uppskuren mango, så mogen och saftig att den smälter i munnen. Snart är det lunchdags (för min del hoppas jag att det blir vegetariskt, vi har ätit kött dagarna tre nu) och kanske blir det ytterligare en sväng till stranden på eftermiddagen då solstrålarna har lugnat ner sig lite.

Hoppas ni alla får ett gott 2011! Det är ett år utan vare sig EM eller VM visserligen, men härnere spelas Copa América i Argentina i juni och juli, bland annat i Jujuy. Funderar på att åka en sväng dit då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar