fredag 25 mars 2011

Inställd svenskafton

Idag skriver vi fredagen den 25 mars, solen skiner som vanligt och ikväll var det sagt att vi skulle haft en liten svensk afton här tillsammans med Gabrielas systrar. Vi bestämde dock att vi skjuter upp festligheterna till nästa vecka på grund av en massa jobb som dykt upp. Lite synd, och lite antiklimax egentligen. Jag som precis hade hämtat ut en beställning på två kilo sill, tio papperssolar, tomtebloss, Wasaknäcke och en stor tub Kalles Kaviar. Min party-CD med Sven-Ingvars och Ronny & Ragge får ligga oavlyssnad ett tag till och midsommarstången som jag klätt ställer jag svalt och mörkt så länge. Frågan är bara vad jag gör med rishögen på innergården, majbrasan skulle vi ha tänt ikväll efter luciatåget.

Skämt åsido, meningen var att vi (jag) skulle gjort Wallenbergare med stompa, ärtor och skirat smör. DET är mat! Saknar faktiskt hederlig svensk husmanskost härnere. Chilensk mat är god (vilka grönsaker de har, året om!) men ändå saknar man köttbullar, falukorv, sillmackor, ärtsoppa, dillkött, rotmos.... dags att börja läsa recept, jag ska börja laga svensk mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar