måndag 30 januari 2012

Lägesrapport

Idag skriver vi måndag den 30 januari 2012 och jag har varit här i två veckor nu. Skönt och trevligt att vara tillbaka naturligtvis men JA, jag saknar Sverige.

Lite växlande molnighet från de himmelsblå skyarna de här dagarna och skönt nog inte fullt så varmt som tidigare. Idag måndag har jag varit i Chiles nordligaste utpost Arica och precis som när jag kom till Sverige i slutet på november kändes det när jag kom tillbaka hit sju veckor senare som om att ingen tid hade förflutit. Vet inte vad det beror på, den känslan, men så är det. Visst är det märkligt? Likadant var det under själva flygresan, då kändes det helt plötsligt som om det var ”första” gången som jag åkte till Chile. ”Första gången” i den mening att det var som när jag åkte ner i slutet på 2010. Det kan ju dock eventuellt ha sin förklaring i att det var exakt samma flight som tidigare och att jag under mellanlandningen i Madrid valde att förära exakt samma tapasrestaurang som tidigare ett besök.

Jag har varit på asados och välkomstfester, träffat vänner, solat på playan och bara umgåtts hemma med Gabriela vilket naturligtvis var välbehövligt efter sju veckors frånvaro. Allting är sig likt sedan när jag åkte och vårt hem ser likadant ut. Lägenheten är dock lite tom på katter. Ni minns säkert att vår katta Mishi fick inte mindre än sju ungar i oktober och alla har nu fått nya och bra hem och de små liven växer och mår utmärkt. Mishi har också fått flytta och bor numera med två av sina ungar hemma hos en svägerska med familj. De övriga småttingarna finns i antal två hos Gabrielas mor, två har fått nytt hem hos en vän som bor i Azapa och en finns hos ytterligare en svägerska. Men visst, det är lite tomt efter de små liven...
Hur ligger Chile annars då? Jodå landet tuffar på i ganska god fart och det går ganska bra för Chile. Det är dock semestersäsong och sommarlov just nu i det gassande solskenet och var och varannan chilenare passar på att förära de många stränderna ett besök. Stranden ja, Playa Chinchorro. Självklart. Stilla Havet är helt magnifikt just nu. 30 grader i luften, brännande sol, klarblå himmel och svalkande havsvågor. Läckert!

Nu en lite sen once, kvällsté, med ostempanadas. Trevlig måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar