lördag 25 februari 2012

Lördag kväll

Lördag eftermiddag, och ni verkar det som att den rojalistiska yran och glädjen som vi har svämmats över av, så även jag, håler på att ebbas ut. Jag satt uppe till fyra i torsdags morse för att följa med vad som hände borta i Sverige via internetradio och tidningar. Det är inte varje dag som det föds en tronarvinge, och det är fantastiskt att Sverige monarki har fått sin arvinge som för en tusenårig tradition vidare. Jag hade dock hellre sett en pojke, och att han hade döpts till Oscar. Jag har alltid velat se Oscar III på Sveriges tron.

Nyheten tas dock med ro här nere i Sydamerika. Jag läser dagligen fyra chilenska dagstidningar (La Tercera, El Mercurio, Las Últimas Noticias och Estrella Arica) och två argentinska (La Nación och Clarín) men ingen av dessa alster har skrivit något, ens en notis, om att det har fötts en sessa i Sverige.

Värmen fortsätter, minor fortsätter hittas här och var uppe vid gränstrakterna och igår kväll hade vi ett par vänner över på sushi och lite drinkar. De sista gästerna gick klockan sex imorse, har man bara gott sällskap, god dricka och gott tilltugg är det lätt att få tiden att stanna här i Sydamerika. Just nu är det öppet möte för motsvarande bostadsrättsföreningen och jag tar det aktiva beslutet att inte närvara. Jag har varit på ett par såna där möten tidigare och jag har under dessa fått klart för mig att det stämmer att det är de tomma tunnorna som bullrar mest. Dessa möten förstörs nämligen gång på gång av negativa gnällspikar som ser som sitt kall att klaga på allt och alla. Oftast, men inte alltid, är det medelålders hemmafruar som ägnar dagarna åt att träffa varandra, skvallra och sprida rykten för att sedan ge utlopp för sin pessimism bland annat på dessa möten. Ingenting avklaras och ingenting blir gjort, och jag blir bara irriterad när jag närvarar.

Ikväll blir det en plugg-kväll, fortsätter duktigt att studera min engelskkurs.

Ser nu att ordet "engelskkurs" enligt min Google Chrome är felstavat. Slår upp stavningsförslagen. Var i alla oceaner finns likheten mellan "engelskkurs" och "strängeligen"?

Far: Arsenal-Tottenham går enligt TV-tablån på Fox, så vi hörs o ses imorgon söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar