tisdag 8 juni 2010

En text som jag inte skriver

Egentligen tänker jag inte skriva denna texten.
Ty den kan tolkas som icke politiskt korrekt.
Texten skulle handla om ett nytt upplopp i en förort.
Ett våldsamt upplopp som inträffade i Rinkeby i natt.
Det var visst ett antal ungdomsgäng
som stenade polis och brandkår,
samt försökte elda upp ett bankkontor.
Anledningen skulle ha varit
att de inte blev insläppta på en skolfest.

Som sagt, jag hade tänkt att skriva en text om det.
Men det är nog bäst att jag inte gör det.
Ty FY vad hemskt det skulle vara,
att bli betraktad som rasist.

Texten som jag skulle ha skrivit
hade beskrivit hur mycket jag HATAR
att återigen tvingas bevittna hur Sverige har blivit en plats
för sammandrabbningar mellan olika folk.
Inte bara nyanlända mot svenskar, men oftast.
Ibland kan det vara olika invandrargrupper mot varandra.
Men denna gång var det, som det oftast brukar vara,
invandrargäng mot svenska myndigheter.

Vissa beskyller människorna i sig, och tar till epitet
som borde dött ut 1945, för att beskriva fenomenet.
Jag hade inte gjort det.
Jag hade istället kommenterat
en fullständigt havererad integrationspolitik.
Jag hade skrivit att under de senaste 50 åren,
har vi haft såpass oansvarig integrationspolitik
(OBS: inte INVANDRARPOLITIK)
att de ansvariga borde omyndigförklaras.
Upploppen som vi har sett nu
är ett tecken för massarbetslöshet, fattigdom och utanförskap.
Inget annat.

Nånting sådant hade jag nog skrivit.

Det är inte första gången,
och säkerligen inte den sista.
Vi har sett exakt samma sak på andra ställen:
Rosengård, Ronna, Hammarkullen.

Och det är nästan alltid samma sak:
invandrargäng mot svenska myndigheter.
De förstör så otroligt mycket.
Inte bara materiellt,
utan även för andra invandrade människor
som har valt att leva i Sverige.

Men som sagt, det är bäst att jag inte skriver den texten.

En text som beskriver
hur gängen med ursäkter som
"Vi krigar mot samhället"
rånar, misshandlar, hotar, bränner bilar och slänger sten.
Hur de gruppvåldtar flickor och blir friade i rätten,
hur de genom stenkastning och beskutning med fyrverkerier (!!)
ser till att skolor och dagis stängs,
och arbetande i tunnelbanan
vågar inte längre arbeta nattetid utan väktarbeskydd.

Men jag skriver inte den texten.
Det är bäst att jag blundar och kniper käft
som alla andra PK-människor.
Blundar inför ett ökande samhällsproblem.
Blundar och tiger still inför en TOTALT havererad integrationspolitik.
(Ty om jag hade skrivit texten, hade jag emfatiserat
att texten handlar om en misslyckad INTEGRATIONSPOLITIK.
Inte om några specifika personer, folkslag eller etniska grupper.)

Som sagt, jag har inte skrivit texten.
Jag blundar och är tyst istället.
Vad FÖRFÄRLIGT det skulle vara,
att bli betraktad som rasist.

1 kommentar:

  1. Aldrig har en oskriven text tagit upp så mycket plats. Dock kan ointressanta texter ta upp allt för mycket plats...

    SvaraRadera