söndag 12 december 2010

Söndag kväll - trött!

Hej på er mina vänner!
Bara så ni vet: till och med här i Chile har de visat på nyheterna om självmordsbombarasen i Stockholm. Och jag måste förklara hur saker och ting ligger till i Sverige. Jag berättar dock endast FAKTA, jag far inte med osanningar.

Nåväl.

Här i Chile flyter livet på som det ska. I fredags hade de födelsedagsfest för lilla Fiorenza på dagis och det må jag säga var ett kalas... Fiore fyller bara 4 år, och dessutom först om ett par veckor men då dagis stänger på fredag valde de att ha kalaset nu. Timmar av förberedelser, godis, ballonger, en gigantisk tårta och till och med en inhyrd mimare/buktalare som hade en liten show för alla barn. Och gissa vem som fick gå upp på scenen och spela med i hans lilla teaterföreställning... Jag rev ner åskknallar av asgarv och applåder från alla vuxna där när jag skulle försöka repitera några fraser i ett skådespel som vi hade men vad gör man inte. Jag är iallafall glad åt att jag lät mer som argentinare än som "utlänning" i mina repliker. Fyra timmar med en massa barn tar på kraferna så kvällen var lugn. Satt med Gabriela på balkongen ett tag och njöt av solnedgången och en kall pilsner.

Helgen har sedan ägnats åt att fixa och dona och stöka i vår lägenhet och jag har lyckats panga en ruta... vi har städat ur lyan och tvättat fönster och det var då som incidenten med rutan inträffade. Nu äntligen ser lägenheten bra ut men allvarligt, i hur taskigt skick får man överlämna ett boende egentligen? Jag vet att detta är Chile, detta är Sydamerika, detta är en annan kontinent än gamla Svedala och saker och ting fungerar annorlunda här. Men ändå, man undrar ibland. Idag har vi kört ett flyttlass möbler till vår lägenhet som vi har fått köpa billigt av Gabrielas syster och sambo. Vi har fått köpa ett helt hushåll mer eller mindre, soffa, fotöljer, TV, matsalsbord, stolar, köksattiraljer, skåp, tvättmaskin, spis, kyl, frys... Japp, i Chile tillhör till och med kyl/frys, tvättmaskin och spis lägenhetsinnehavaren, inte lägenheten. Vi har fått låna porslin, gardiner och sängar av Gabrielas mamma och vi har fått stor hjälp av mina svägerskor och svågrar. MUCHAS GRACIAS POR TODO AMIGOS! En serio, se los agradezco harto. Les haremos un asado pronto en la casa cuando tengamos todo listo, cierto!

Ikväll ska vi nog bara ta det piano, tror att alla är ganska trötta efter dagens slit. Det där med att helga vilodagen har inte riktigt efterlevts i vårt lilla sällskap idag men vad gör man. Snart dags för en kopp kvällsté och sedan kanske en tidig kväll.

I nästa inlägg kommer foton från helgen, håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar