lördag 1 oktober 2011

Lördag afton

God lördagkväll

Här har klockorna på kapellet i närheten precis spelat sin helgmålsringning så nu är vilodagen inledd. Det har varit en stekande het dag i nordligaste Chile, en typisk lördag med allt vad det innebär: städa hus och hem på förmiddagen, lunch med svärmor och besök på vår grönsaksmarknad. Same procedure as every Saturday.

Är en smula sömnig efter gårdagkvällens grill och samkväm och kanske en liten pilsnerhalva på balkongen med bekanta men vid gott mod likväl. Jag berättade ju häromsistens att jag var ganska led på grillat kött efter nationaldagsfirandets smått överdrivna köttintag men tack och lov har jag redan kommit på bättre tankar. Igår kväll ställde jag dock inte till med någon storsvulstig köttfrossa, istället förberedde jag lite mer användar- och hälsovänliga spett av köttbitar, chorizo och grönsaker, allt kryddat med salt och Merquén, en lokal ganska pikant krydda, och det blev riktigt bra till slut.

Imorgon blir det en annorlunda aktivitet: vi ska göra en pilgrimsvandring upp i bergen. Mitt i Andernas majestät, 72 km från Arica, ligger en liten by vid namn Livilcar där ett kapell har byggts till Jungfru Marias ära och första söndagen i oktober utspelar sig en pilgrimsvandring med slutmål kapellet i den lilla byn. Pilgrimsvandringen går under namnet Virgen de las Peñas och härrör sig från tidigt 1700-tal och har rötter i den bolivianska andinsk-katolska traditionen. Det ska bli spännande och intressant att genomföra min första pilgrimsvandring, det är ett litet smakprov på ett mål jag har, nämligen den betydligt längre vandringen över hela norra Spanien, från Baskien till Santiago de Compostela.

Det blir en tidig kväll ikväll, väckarklockan kommer försöka få oss ur bädden redan klockan fyra imorgon bitti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar