tisdag 20 september 2011

Rapport från Fiestas Patrias

Sådärja, då var nära fem dagars firande över. Det känns idag i kroppen att det har varit 18 september här, dock inte på grund av något överdrivet alkoholintag utan snarare på ett överdrivet intag av kött, runtflängande samt brist på sömn. Jag trodde till exempel aldrig att jag skulle tröttna på asado och grillat kött... Nu blir det vegetariskt i minst en vecka framåt.

En kort lägesbeskrivning följer nedan, såhär har programmet sett ut:

Torsdag: Först färdigpyntande av hus och hem, på kvällen kom några vänner över på en öl och lite "picadas", tilltugg.

Fredag: Dansuppvisning på dagis med efterföljande asado. På kvällen en tripp till Club del Huaso utanför stan för att lyssna på cueca och smaka på chicha och knapra på empanadas och smågrillat.

Lördag: Asado hemma hos oss på kvällen.

Söndag: Dagen D. Militärparad i centrum på förmiddagen, sedan asado med släkt på eftermiddagen och på kvällen en tur till stan för att se på diverse uppträdanden.

Måndag: Sen lunch med familjen, tack och lov endast en skaldjurssoppa, och gigantisk militärparad i Santiago på TV.

Vi har haft ett fantastiskt trevligt högtidligthållande av ett fantastiskt trevligt land härnere, och jag unnar verkligen Sverige ett liknande nationaldagsfirande.

Nu ligger jag förkyld och nedbäddad, ytterligare ett tecken på att man aldrig lär sig leva efter den gamla devisen att "svettas in våren", men till mitt försvar kan jag ändå säga att det är svårt att klä på sig varmt när solen steker och det är runt 25 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar