tisdag 26 april 2011

Syrianska - AIK

Jag inser att detta är en väldigt kontroversiell text. Jag vill börja med att säga att jag inte på det minsta sätt försvarar huliganism, de intelligensbefriade incidenter som inträffade i matchen mellan Syrianska och AIK eller några våldshandlingar som utförs av någon i något lags namn. Detta är en text inte för att försvara, utan snarare för att kritisera. Jag är idrottsälskare, jag har mitt andra hem på fotbollsläktaren och att dela glädje med 80 000 andra kända och okända som i och med ett mål eller en seger förenas i brödraskap är en känsla som jag unnar alla människor. Tyvärr förstörs denna möjlighet till kollektiv eufori då vissa av besökarna på och utanför läktarna helt enkelt inte har vett att hålla sig i skinnet och ge fan i att ställa till bråk.

I dag hände en incident i den allsvenska matchen mellan Syrianska och AIK som jag dock reagerade på. I eftermiddags surfade jag in på svensk media (Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter) och läste om nämnda idrottskamp som drabbades av LÄKTARSKANDAL och som blev SKANDALMATCHEN som domaren avbröt eftersom åskådare hade kastat in smällare mot densamme. Det är verkligen illa nog att ”supportrar” och ”fans” svärtar ner ordens egentliga innebörd genom att kasta in en massa skit på planen men ska verkligen en smällare förstoras till den storlek som media och fotbollsfolk har gjort med denna incident? Att döma av rubriksättningen och händelseförloppet och de förmodade påföljderna av nämnda incident tror man ju att själve ryssen har anfallit Sverige. Ryssen håller sig dock fortfarande kvar i Ryssland, det enda som har hänt är att någon kastat en smällare in på en fotbollsplan.

Det som jag vänder mig emot är de abnorma proportioner som en smällare kan få. Vi pratar en smällare och domaren fick lite ont i öronen när det small. Kom igen nu, är detta verkligen anledning till att avbryta en professionell fotbollsmatch? Åk till Sydeuropa eller kom ner till Sydamerika och gå på fotboll så får ni uppleva lite riktig huliganism. Här pratar vi hemmagjorda bomber, sten- och järnskrotkastning mot spelarna, dödshot mot domare, eld och rök och fan och hans moster på läktarna. Det är huliganism, och det är problem, inte att någon har kastat in en smällare på planen. Återigen, jag försvarar det inte, jag bara berättar faktum. I Sverige kommer spelarna ut på planen strax under en av läktarna. I Sydamerika har man blåst upp en stor tub som går halvvägs till mittlinjen som spelarna rusar igenom och ut på planen helt enkelt för att undvika att bli träffade av inkastade föremål. Man spärrar av hela kvarter inför en vanlig ligamatch och inte bara inför derbyn och militärpolis kommenderas ut på gatorna. Rätt eller fel, jag vet ej men såhär är det.

Vi vet ju vad som kommer hända nu: ett lag kommer få böter och kanske spela matcher inför tomma läktare. Det må så vara. Självfallet ska klubbar och föreningar erhålla beivring då dessas åskådare inte har tillräcklig intelligens för att kunna sköta sig. Någonting verkar saknas i dessa personers uppfostran. Precis som när man var liten och gick bort på kalas skulle man sköta sig väl och precis samma regel borde man ju tro vara inpräntad i de flestas mentalitet men tydligt är det att så icke är fallet. Folk kan helt enkelt inte uppföra sig när de går bort och då ska de heller inte vara välkomna att gå bort. Där måste både klubbar och Fotbollförbund agera mot de enskilda individer som förstör för så många andra fotbollsälskare. Det som däremot oroar mig är att Svenska Fotbollsförbundet eventuellt ska ta beslut om poängavdrag, och det är inte första gången som de gör det. En allsvensk proffsmatch ska i så fall avgöras på skrivbordet hos pamparna i Solna och detta på grund av en smällare. Vilka proportioner ska en inkastad smällare få, undrar jag? Nere i Spanien träffas spelare och domare av grishuvuden i skallen (Real Madrids och Portugals Figo mot Barcelona) men avbryter man en match på grund av det? Nej såklart inte. Matchen fortsätter spelas och avgörs på planen. Efteråt vidtas åtgärder mot klubbar och de så kallade ”supportrarna”.

Saker och ting förstoras till orealistisk proportion i Sverige när det gäller fotbollen. En smällare, och det är naturligtvis illa nog, får samma konsekvens och reaktion som om någon hade skjutit skarpt inne på läktaren. Det är orimligt och faktiskt oseriöst, både att kasta skit in på planen men även att göra en kalkon av en fjäder på detta sätt. Förståsigpåarna diskuterar redan om hur många poängs avdrag som lagen i den aktuella matchen ska drabbas av. Tre poäng? Sex poäng? Straffet måste bli kännbart och man måste ta itu med våldsverkarna på allvar. Det håller jag med om, övervakningskameror inne på arenorna, avstägning på livstid, spel inför tomma läktare och böter ställer jag upp på men låt bli poängtavlan.

2 kommentarer:

  1. "Om någon, som ej förut har varit gripen för huliganism, må han ej hängas för mindre än en marks värde, utom ifall han huliganerar mindre än en fjärdväg från en kyrka eller i badstuga eller från sin herre, då må han hängas för en halv mark.
    § 1 För en halv mark skall en sate bli slagen vid kåken och mista båda öronen, för tre öre mista huden. Och alla skall de fly från staden."

    Men det finns säkert vissa som skulle förespråka vård...

    SvaraRadera
  2. Vilken forntida landskapslag är dessa paragrafer från, Ankeborgs eller Torne Träsks?

    SvaraRadera