onsdag 6 april 2011

Kommentar om motiven på de nya sedlarna

God morgon! Sitter här med en kopp kaffe och läser morgontidningarna för att uppdatera mig. Senare idag ska vi förmodligen åka en sväng till Perú på eftermiddagen för att inhandla diverse nödvändigheter till hushållet. Min sobrina Carolina fyller 3 på lördag och då ska det inhandlas saker till det mest stordådiga barnkalaset som jag har varit med om. Inhyrd lokal, 60 bjudna personer, clowner och pajaser som ska uppträda… kanske lite överdrivet för en treåring som knappt kan prata kan man tycka men hur som haver ska sakerna inhandlas i vårt norra grannland.

Sitter just nu och läser en artikel i Svenska Dagbladet
http://www.svd.se/naringsliv/nya-sedlar-och-mynt-presenteras_6068391.svd om att Riksbanken nu har beslutat om motiven på de nya sedlarna och jag måste säga att jag är föga imponerad. Riksbanken har i sin strävan om något nytt, modernt och framför allt folkligt förankrat tagit ett lite för stort kliv ut på ganska tunn is, det finns ingenting i de nya sedlarna som jag tror kan vara gemensamt och folkligt förankrat hos majoriteten av svenskarna förrutom Astrid Lindgren. Jag är helt överens om att Astrid Lindgren kan få pryda 20-kronorssedeln. Men Birgit Nilsson? Ingemar Bergman? Greta Garbo? En av mina absoluta favoriter i musik är Evert Taube men jag vet inte om jag tycker att han är rätt man att pryda 50-lappen. Och lägg märke till att inte en enda kunglighet eller historiskt förankrad person representras på de nya sedlarna. Var är historien? Var är traditionen? Var är det som ska vara folkigt förankrat och gemensamt för alla svenskar, inte bara kulturivrare? Inget ont om Greta Garbo eller Ingemar Bergman, men jag (och jag tror att ganska många med mig) identifierar mig verkligen inte med dem. De är bägge internationellt kända och respekterade svenskar, visst, men i så fall kan man lika gärna sätta Mats Sundin, Ingvar Kamprad eller Henrik Larsson på någon sedel, de har i så fall bredare folkligare förankring än till exempel Garbo.

Mitt förslag (nu har jag viserligen inte gått och grunnat och legat sömnlös i veckor över det här utan det jag skriver nu är ren inspiration) lyder som följer:

20 – Astrid Lindgren (En av våra mest lästa författare)
50 – Alfred Nobel (Om någon en internationellt känd och respekterad svensk)
100 – H.M. Konungen (Självklart)
200 – Kronprinsessan Victoria (Lika självklart)
500 – Karl XIV Johan (Kanske? Ättefader till vår kungafamilj)
1000 – Gustav Vasa (Som tidigare. Gustav Vasa får vi väl ändå räkna som landsfader)

Jag instämmer i Herman Lindqvists ord om ”ytligt och populistiskt”
http://www.svd.se/naringsliv/valdigt-ytligt-och-populistiskt_6068967.svd gällande motiven och visst har han rätt när han beskriver de nya sedlarna som en slags Idol-tävling eller kändisbilder. För det känns lite som att det blir så när man ser vilka som ska pryda Sveriges nya sedlar.

2 kommentarer:

  1. Jag håller till stora delar med om det du skriver. Ett kriterium för att hamna på sedeln är tydligen att personen i fråga ska vara död. Därmed faller tyvärr vissa av dina förslag som jag tycker är minst lika relevanta som de namn som beslutats. Själv saknar jag både August Strindberg och Alfred Nobel. Jag tycker också att Carl von Linné fortfarande platsar, även om han varit med ett tag. Alla har uträttat oerhört mycket för Sverigebilden utomlands. Men dessa tre herrar hade naturligtvis inte gått av PK-skäl. Kolla bara den här fantastiska artikeln på Newsmill av folkpartisten Bonnie Bernström. Även om fördelningen kvinnor/män är lika, så har hon kommit fram till att om man räknar värdet på varje sedel så vinner männen med 1250kr mot 620kr för kvinnorna. Visst är det upprörande!
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/07/riksbanken-g-r-om-g-r-j-mst-llt

    SvaraRadera
  2. Fnys... upprörande var ordet. Men händer det ingenting spännande på den socialliberala fronten så får petitesser som den totala summan på sedlarna dylika proportioner.

    Angående motiven på sedlarna: har tydligen missat att personen i fråga ska vara hädangången men i så fall är ju August Strindberg ett utmärkt alternativ också. Jag kan också tänka mig till exempel Otto Nordensköld som motiv på en av sedlarna. Annars ser jag ingen riktig orsak till att personen ska vara avliden, jag ser gärna att vi hyllar H.M. Konungen med porträtt på någon av sedlarna.

    SvaraRadera