lördag 23 april 2011

Glad Påsk!

Hej alla, och glad påsk! Hoppas att ni alla får ett trevligt firande i den svenska vårsolen!
Härnere i Chile är påskfirandet lungt, ovanligt lungt för att vara ett land med katolicism som största religion. Det enda som jag har märkt av när det gäller påsken är några enstaka chokladkaniner i matbutikerna samt att igår på Långfredagen visade de fem statliga TV-kanalerna endast gamla klassiska långfilmer om Jesu liv. Jag tycker visserligen att 50- och 60-talets historiska mastodontrullar är underhållande och rent mästerliga (Spartacus och Ben Hur till exempel) men inte när fem TV-kanaler visar dem om och om igen under en hel dag och framför allt när de är dåligt dubbade till spanska. Mastodontfilms-Mats borde ha en och annan synpunkt på det utbudet.
I övrigt lyser påskpyntandet och traditionella luncher eller middagar med sin frånvaro och ingen aktivitet har vi märkt i någon kyrka. Chile är visserligen ett sekulärt och sekulariserat land utan någon oficiell religion men att påsken skulle glida förbi såhärpass obemärkt visste jag inte. I Argentina samlades man åtminstone inom familj och släkt för att äta en traditionell lamm-middag och folk pyntade sina hem med någon liten detalj. Reserverade Chile håller inne med sina svulstiga firanden till 18 september då hela landet brakar loss i ett veckolångt partaj men påsken passeras endast som en vanligt långhelg. Jag föredrar då den svenska påsken med god mat, påskpynt, vårväder och påskägg. På tal om det var vi iväg och köpte godis och chokladägg som vi ska ge till småtjejerna i varsin fin korg senare ikväll. Solen skiner också med fortsatt styrka här men temperaturen har sjunkit ner mot behagliga 20-22 grader och klimatet är inte helt olikt den svenska sommaren nu. Tempererade dagar med solsken och svala stjärnklara nätter råder nu under den nordchilenska hösten.
Jag ska försöka mig på skapa lite påskstämning här genom att laga Finska Ägg till once imorgon men VAR hittar jag något recept? Google var föga till hjälp då en sökning på "Finska Ägg recept" endast gav träffar på nyhetsartiklar om kvalitén på ägg från Finland och recept på "Finska Pinnar med ägg". Ägg från Finland är ju också visserligen Finska Ägg men... Jag vet att maträtten innehåller ägg, bacon i strimlor, senap och sånt men jag behöver lite mer info. Ni får veta resultatet imorgon, till dess önskar jag en fortsatt trevlig påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar