lördag 14 maj 2011

Eurovision Song Contest 2011, FINAL

Sådärja, 25 bidrag av blandad kvalité avklarade. Jag måste säga att det var ett ovanligt bra startfält, det var ett par år sedan det var såhär pass många bra sånger i ett slutligt startfält. Det finns naturligtvis riktiga pajasbidrag också, bland annat Irland, Rumänien, Ryssland, Serbien och Spanien men samtidigt en del sånger som är riktigt bra och skulle enligt mitt tycke kunna bli hits oavsett Eurovision Song Contest. Till exempel Finland, Island, Ungern, Storbritannien, Schweiz, Sverige, Bosnien och Georgien.

Hur går det nu då, vilka vinner Eurovision Song Contest 2011? Klyschan säger att det är "omöjligt att svara på", men jag tror ändå att Storbritannien tar hem det. Bra sång, proffsiga musiker och framför allt: de är återförenade och de har en bred fanbas i Europa. Även Ungern, med sin väldigt bra och medryckande popsång har en bra chans och som outsider har jag Bosnien/Herzegovina och tyvärr också Ryssland. Trots att ryssens bidrag är riktigt dåligt finns det tillräckligt många grannar som väljer att lägga sin röst på den barnsligt narcissistiske artisten och hans lättsmälta dagispop med tydliga influenser från "Dansa i månens sken" (vem fan väljer att plagiera den sången förresten?) för att de faktiskt ska ha en chans att ta hem tävlingen.

Nedan följer en lista på vilka jag HOPPAS ska vinna, i rangordning:

1. Finland
2. Island
3. Storbritannien
4. Ungern
5. Bosnien/Herzegovina

Såklart hoppas jag på Sverige också men även om jag helt plötsligt började gilla sången tror jag att vi har en för anonym sång för att kunna ta hem det hela. Vi får se hur det går. Återkommer, tills dess, L'chaim!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar