måndag 23 maj 2011

Krubb

God måndagskväll!
Sista delen i min strävan och väntan efter uppehållstillstånd är nu igångsatta: Registro Civil (Skatteverket) har nu registrerat mitt visum och nu väntar jag bara på personnummer och ID-kort från Santiago. Så mycket vet jag att mitt ID-nummer kommer att börja med 23.

En ganska seg dag och en seg kväll, dåligt väder och ingen större lust att sysselsätta sig särdeles på måndagkvällen, än mindre lust att laga middag. Vi åkte iväg ikväll och köpte middagsmat på en liten take-away-restaurang som säljer typisk chilensk snabbmat: olika typer av completos (korv med bröd) och churrascos (hamburgerliknande mackor med lövbiff och grönsaker). Gabriela beställde en completo med tomat och avocado och jag beställde en churrsco completo, dvs en churrazco med samma tillbehör. Jag vet mycket väl att en churrasco brukar vara ganska generöst tilltagen både i storleken och i tillbehören men att jag skulle belönas med en macka som hade kunnat utfodra en hel scoutkår hade jag nog valt något annat.
(Ta det lungt mor och far, alla churrascos kostade runt 30 kr…)

Här ser ni hur vår måndagsmiddag såg ut, completon i bakgrunden och den groteskt stora churrascon närmast:



Först och främst, Herre Gud. Den här anabola kebaben vägde gott och väl över ett kilo och det var nästan osmakligt mycket avocado och surkål som det generösa restaurangfolket hade öst på.



Den smakade väl helt ok till slut ändå, det är inte det. Men trots att Gabriela hjälpte till lyckades jag inte ens få ner hälften av jättechurrascon, och då var jag ändå hungrig när jag började. Nästa måndag lagar vi middag själva...

Rolig huvudartikel hade dagstidningen Estrella Arica idag förresten. På första sidan en stor bild på ett par spelare i vårt lokala fotbollslag San Marcos de Arica som jublar på planen och sportdelen ägnade tre sidor, varav en lång krönika, åt att hylla laget efter den till synes heroiska 2-0 – vinsten hemma mot Coquimbo igår söndag. San Marcos ligger hopplöst sist i andra divisionen och nu hävdar Estrella Arica med stora bokstäver att ”återtåget har inletts”, ”Såhär ska det se ut!” och liknande. Det som endast nämns sådär i förbifarten är dock det faktum att Aricas bägge mål kom efter att Coquimbo fått TRE (!) spelare utvisade.

2 kommentarer: