tisdag 31 maj 2011

Calama

Imorgon bitti åker vi till gruvstaden Calama i Chiles II Region, jag och Gabriela, och vi kommer tillbaka till Arica på måndag morgon.

Jag ska passa på att turista i det spännande landet där jag inte längre är turist. Jag ska förrutom det enligt min Lonely Planet mycket fula Calama (omdömet lyder ordagrant "Shithole") se hamnstaden Antofagasta som Bolivia fortfarande gör anspråk på, världens största människogrävda hål, koppargruvan Chuquicamata och den pittoreska andinska byn San Pedro de Atacama. Förhoppningsvis kan jag åka till någon av de många spökstäderna som ligger i området också.

Vi åker buss, Scania Kutternia, med en mycket rutinerad chaufför och vi kommer sakta men säkert kringla oss söderut. Resan börjar klockan 09.40 och vi ankommer Calama vid åttatiden på kvällen. Det är ett stort land, detta! Följande gäller också på ditresan: vi stannar i bussen allesammans, på grund av security reasons. Det kommer INTE ges tillfälle att gå ut och dansa lite.

Tubsockorna är packade, undrar hur det kommer gå, detta...

Kameran är laddad och jag lovar bildreportage i början på nästa vecka.

1 kommentar:

  1. Spännande! Se fram emot att läsa om äventyret!

    SvaraRadera